Volumul de faţă - Nevăzutele cărări - l-aş putea foarte
bine considera o continuare a celui lansat în urmă cu doi ani – Am fost şi eu revoluţionar! De ce?
În primul rând, păstrează caracterul autobiografic al primului, doar că
tratează viaţa dintr-o altă perspectivă, una spirituală şi anume, cea a
căutătorului de Adevăr. Dacă în primul volum acest aspect a fost complet
ignorat, spiritualitatea reprezintă motorul tuturor naraţiunilor celui de-al
doilea.
Paranteză: nu doresc să aduc nicio atingere credinţei vreunui participant
la această întrunire literară. Dorinţa mea nu este nici să polemizez, nici să
fac prozelitism, ci doar să-mi dezvălui neliniştile interioare şi răspunsurile
pe care le-am primit. În acelaşi timp, odată cu înţelegerile însuşite, mi-am
dat seama că Adevărul (scris cu A) este unul singur, oricum ar fi el criptat/decriptat
de o religie sau alta.
Un alt aspect care le apropie/deosebeşte: amândouă lucrările descriu
locuri, oameni, fapte, obiceiuri, într-un fel de pictogramă a vremurilor, cu
toate cele bune şi rele la un loc. Dacă în prima abordarea este dintr-o perspectivă
absolut pământeană (formare şi evoluţie profesională, dezvoltare fizică şi
aventuri galante, descrierea câtorva dintre problemele şi tarele societăţii
contemporane), a doua se ocupă exclusiv de revelaţia Devenirii de Sine a omului
– în general, a mea – în particular.
În ambele încercări literare mi-am permis a mă aşeza în centrul naraţiunii
din mai multe motive: a) am trăit faptele descrise; b) mi-am putut însuşi
aspectele critice pe care le-am evidenţiat; c) folosindu-mă de persoana I-âi,
m-am simţit mai aproape de destinatarul povestirilor mele.
Trec la temă: NEVĂZUTELE CĂRĂRI. Atingând o vârstă ce-mi permite să cochetez cu... înţelepciunea (?!) am ajuns la concluzia că viaţa unui om se poate derula în două maniere diferite, bine definite.
Prima şi cea mai simplă modalitate: te naşti (eşti botezat),
creşti, înveţi (mergi la biserică), munceşti, te căsătoreşti, ai copii,
eventual o casă, o maşină, mergi prin concedii, îmbătrâneşti şi... mori. Nu
acesta ar fi cursul firesc al vieţii? Ar mai lipsi ceva? Ah, da: mîncare,
băutură, aventuri, bani... Artiştii, oamenii de ştiinţă (şi nu numai ei) ar mai
putea lua în calcul premiile, recunoaşterile naţionale şi internaţionale. Şi
ceilalţi s-ar bucura de recunoaşteri mărunte... Cam asta ar fi...
Chiar cei ce-au bifat toate
elementele enumerate (exceptând, bineînţeles, decesul), nici ei, niciodată nu
s-a declarat pe deplin fericiţi! De ce? Ce le-a lipsit?
Le-a lipsit... le-a lipsit acel ceva ce poate schimba un drum, un destin.
Le-a lipsit revelaţia ce poate transforma un drum anost într-unul unic. Le-a
lipsit motivaţia adevăratei împliniri, a adevăratei fericiri, a fericirii ce nu
se cuantifică în bani, bijuterii şi aventuri galante, ci în trăiri sublime.
Când ne naştem, o facem în pielea goală, când murim... ceea ce rămâne din
noi – adică un corp inert, lipsit de valoarea vieţii, un... cadavru – este
înveşmântat de alţii şi abandonat undeva, la doi metri sub pământ, efectului
deteriorării naturale până la identificarea completă cu... ţărâna.
Între cele două repere (între naştere şi deces), am avut parte de bani, de case,
familii, bijuterii, am obţinut diplome, recunoaşteri... Toate au rămas în urmă,
noi ieşind din decor la fel de nuzi ca atunci când am intrat.
Întrebare: posesiunile materiale, succesele obţinute în timpul
vieţii – mai pot fi ele considerate motive de satisfacţii reale, asigurătoare
de fericire? Când ele s-au dovedit atât de efemere, se pot volatiliza atât de
uşor? Banii, proprietăţile, toate sunt generatoare de griji şi trebuie
asigurate contra hoţilor, a cataclismelor.
Să luăm câteva exemple:
Exemplul 1: ai câştigat la loto
10 milioane de euro. Eşti fericit şi-i depui, prudent, într-o bancă, cu gândul
cuminte de a trăi tu şi urmaşii urmaşilor tăi până la adânci bătrâneţi, din
dobândă. Peste noapte, banca dă faliment. Indiferent din ce motive: conducere
dezastruoasă, corupţie, hoţii... Întregul
eşafodaj al fericirii tale se dovedeşte a fi fals!
Exemplul 2: te-ai căsătorit cu femeia visurilor tale – eşti
fericit! Dar... e posibil ca femeia visurilor tale să fie femeia visurilor şi
pentru cel mai bun prieten al tău. Care, cu toată prietenia, nu rezistă şi...
ţi-o răpeşte! Alt eşafodaj fals al
fericirii.
Exemplul 3: eşti un artist foarte apreciat, realizezi câştiguri
substanţiale din opera ta, dar... nu te apreciază deloc sau – mai grav! – te
dispreţuieşte, chiar muza ta, muza care te inspiră! Ea nu te iubeşte!
Şi-atunci, valoarea artistică a operei tale nu-şi pierde din substanţă dacă,
chiar de la bază, îi dispare suportul esenţial, cel al iubirii? Se mai poate vorbi de fericire?
Concluzie: fericirea nu este
decât un apanaj relativ al vieţii materiale.
Din acest motiv, tinerii sunt atât de dezorientaţi şi apelează la tot felul
de paliative – tutun, alcool, droguri, sex – fără a ajunge a fi mulţumiţi de
viaţa pe care o duc. Şi-atunci... mai încearcă şi altceva, alte experienţe
destructive, până ajung pe la psihiatrie sau...
Nu, fericirea este un termen
relativ în viaţa cotidiană.
A doua manieră a derulării existenţei este cea a omului care a trăit
revelaţia cunoaşterii şi recunoaşterii lui Dumnezeu. Practic, aceeaşi viaţă anostă,
supusă experienţelor cotidiene se va derula sub noi auspicii, cele divine.
Orizonturile limitate ale trăitorului domestic (l-am definit astfel pe
individul ce-şi trăieşte viaţa după tipicul descris mai sus: naştere, şcoală,
familie...) se vor deschide instantaneu infinitului Cerurilor.
Să reprezinte botezul creştin
acea revelaţie de care vorbesc?
Omul – în accepţiunea mea – nu are cum să-şi trăiasă
revelaţia Devenirii de Sine la vârsta de câteva luni, atunci când el îşi
primeşte botezul creştin. Cel puţin, nu la modul conştient. La acea vârstă, el
este manevrabil şi chiar manevrat de către
părinţi, de societate, de biserică. El nu ştie nici să meargă, nici să vorbească,
nici să mănânce... Totul se întâmplă instinctual, conform programului divin
prestabilit. În ce priveşte botezul... cum ar fi avut el loc dacă s-ar fi
născut în ţările arabe, sau în China, sau India?... Nu, botezul nu-i asigură
omului revelaţia lui Dumnezeu, pentru că altfel, cele douăzeci de milioane de
români ar forma un popor ales, fără
corupţie, fără hoţii, fără prostituţie şi toate celelalte rele ce se vor
anihilate de cele 10 porunci. Ar fi
fost minunat să ne ducem viaţa în Eden! Ne ducem în Eden?
Eu mi-am trăit revelaţia în
Sahaja Yoga, prin întâlnirea
definitorie pe care am avut-o cu SHRI
MATAJI NIRMALA DEVI.
SHRI MATAJI NIRMALA DEVI m-a trezit şi
m-a învăţat unde să-l găsesc pe Dumnezeu şi, recunoscându-L, cum să-mi însuşesc
poruncile şi cum să le manifest.
Acest lucru s-a întâmplat la vârsta de 39 de ani, în deplină maturitate când,
ateu convins fiind, mă consideram împlinit din toate punctele de vedere:
profesional, familial, social. Dar, chiar aşa să fi fost?
Răspunsul la această întrebare l-am primit prin obţinerea Realizării
Sinelui în Sahaja Yoga..
Dacă v-am trezit interesul, puteţi obţine detalii despre ce este Sahaja
Yoga, ce înseamnă Realizarea Sinelui şi cum ne putem determina singuri viaţa pe
www.sahajayoga.ro.